FRIS Researchportaal

FRIS Onderzoeksportaal

Actuele en correcte onderzoeksinformatie voor iedereen

Het FRIS (Flanders Research Information Space) programma maakt via het onderzoeksportaal www.researchportal.be informatie over actueel wetenschappelijk onderzoek in Vlaanderen toegankelijk voor een zo ruim mogelijk publiek. Hiermee verhogen we wereldwijd de zichtbaarheid van het Vlaamse onderzoek, versnellen we de nuttige toepassing van dat onderzoek en hebben we een beter zicht op de reële opbrengst van de publieke investeringen in onderzoek en ontwikkeling.

Open standaarden

Gegevens beschikbaar stellen in voor iedereen leesbare formaten, ofwel het gebruik van open data is de norm binnen de Vlaamse overheid en is het onderwerp van tal van Europese richtlijnen over open toegang tot onderzoeksresultaten en onderzoeksinformatiediensten (Europese digitale agenda en acties rond Innovatie Unie van de Europese Commissie). FRIS gebruikt in dit kader CERIF (Common European Research Information Format) als uitwisselformaat, de open standaard voor onderzoeksinformatie.

Beter begrip

Omdat onderzoeksinformatie verspreid zit over tal van verschillende actoren is het nodig dat zij allemaal dezelfde taal spreken en gemeenschappelijke afspraken maken rond termen, begrippen en definities. Voor het beheer van dit generiek begrippenkader bouwde het departement EWI een BSG (Business Semantics Glossary) omgeving uit, een gebruiksvriendelijk platform voor communicatie over semantiek, toegankelijk voor alle dataleveranciers.

Meer en betere informatie

In 2011 werd ook aan niet-universitaire kennisinstellingen de nodige software (PURE) ter beschikking gesteld om hun onderzoeksinformatie naar het onderzoeksportaal te laten doorstromen. Zo zal in de loop van 2012 het aanbod aan informatie inhoudelijk uitgebreid worden. Als eerste pilootproject zullen de publicaties van de HoGent in het onderzoeksportaal opgenomen worden.

Dit artikel is gelinkt aan de strategische doelstelling:

• Vlaanderen internationaal op de kaart zetten op het vlak van onderzoek en innovatie
  • Zich ontwikkelen als kenniscentrum binnen de Vlaamse overheid voor het leveren en inzetten van inzichten inzake economie, ondernemerschap, wetenschappelijk onderzoek en innovatie