EWI Jaarverslag 2011

EWI-focus

Visies voor het beleid van morgen

De EWI focus-workshops vormen een uitgelezen platform om actuele beleidsthema's, uitdagingen en resultaten in verband met economie, wetenschap en innovatie nader onder de loep te nemen. Zo brengen we discussie en kennisuitwisseling op gang voor beleidsvoorbereiding en -evaluatie en bouwen we de fundamenten van toekomstige beleidsbeslissingen. De workshops zijn ook een forum voor het uitwisselen van nieuwe visies en verwelkomen de mening van iedereen die wil meedenken over het toekomstig economisch, wetenschaps- en innovatiebeleid.

In 2011 gingen we drie maal de confrontatie aan met experten vanop het werkterrein. We luisterden aandachtig, pikten ideeën op, gingen in discussie en verwerkten de conclusies in onze beleidsvoorbereidende taken.

• EWI focus van 16 februari: “Studiedag Vereenvoudiging onderzoeksverslaggeving” – Universiteiten en hogescholen in Vlaanderen hebben veelvuldige rapporteringsverplichtingen aan verscheidene instanties met overbodige administratieve lasten als gevolg. Aan de hand van informatieve voorbeelden werd tijdens een interactieve sessie besproken hoe bepaalde processen in de toekomst efficiënter kunnen verlopen. De resultaten en input van de aanwezigen werden opgenomen in het eindrapport van het project. http://www.ewi-vlaanderen.be/ewi/wat-doen-we/de-samenleving/workshops-ewi-focus/vereenvoudiging-onderzoeksverslaggeving
  • EWI focus van 7 september: “Vergroeningseconomie” – De EWI focus-workshop van 7 september bracht een discussie op gang rond informatie-uitwisseling in voorbereiding van een verdere beleidsinvulling van de vergroeningseconomie. De workshop vertrok van een internationale invalshoek en focuste vervolgens op het Vlaamse niveau, waarbij overheid, bedrijven en externe experts hun visie en oplossingen voorstelden. De resultaten vormen een belangrijke input voor de uitwerking van beleidsacties. http://www.ewi-vlaanderen.be/ewi/wat-doen-we/de-samenleving/workshops-ewi-focus/ewi-focus-6-vergroeningseconomie
  • EWI focus van 5 december: “Wetenschap & Armoede” – De workshop “Wetenschap & Armoede” bracht het verband tussen wetenschap en armoedebestrijding in kaart vanuit beleidsperspectief. Er is uiteraard de wetenschap van de armoedebestrijding, maar wat is de mogelijke rol van de “harde” wetenschappen in de strijd tegen armoede? En wat kan het beleid hiermee ondernemen? http://ewi-vlaanderen.be/ewi/wat-doen-we/de-samenleving/workshops-ewi-focus/ewi-focus-7-wetenschap-en-armoede

Dit artikel is gelinkt aan de strategische doelstelling:

• Zich ontwikkelen als kenniscentrum binnen de Vlaamse overheid voor het leveren en inzetten van inzichten inzake economie, ondernemerschap, wetenschappelijk onderzoek en innovatie